De vertaling van het stuk uit de kerkvaders dat van oudsher op dit feest werd gelezen, is ontleend aan het Romeinsch Brevier. Op dit feest gedenkt men dat de Apostel Johannes in kokende olie werd ondergedompeld, maar daar op wonderbare wijze levend en gezond uit kwam.
Uit het boek van de heilige Hiëronymus, Priester, tegen Jovinianus.
De Apostel Johannes, een van de leerlingen des Heren, die, naar gemeld wordt, de jongste was der Apostelen, en die ongehuwd was toen hij tot het geloof in Christus werd geroepen, bleef dit; daarom ook werd hij meer door de Heer bemind, en rustte aan Jezus' borst; en omdat Petrus, die gehuwd was geweest, niet durfde ondervragen, vroeg hij hem te ondervragen. En toen na de verrijzenis Maria Magdalena boodschapte dat de Heer verrezen was, ijlden beide naar het graf, doch Johannes kwam het eerst daar; toen zij op het schip waren en visten op het meer van Genesareth, stond Jezus op het strand, en de Apostelen wisten niet wie zij zagen; slechts de maagd herkende de Maagd, en zei tot Petrus: "Het is de Heer."
Johannes nu was zowel Apostel, als Evangelist en Profeet: Apostel, omdat hij als leraar schreef aan de kerken; Evangelist, omdat hij een van de Evangeliën samenstelde, hetgeen, Mattheüs uitgezonderd, niemand der Apostelen gedaan heeft; Profeet, want op het eiland Patmos waarheen hij door keizer Domitianus verbannen was wegens zijn getuigenis over Christus, zag hij de Openbaring welke talloze geheimenissen aangaande de toekomst bevat. Tertullianus echter vermeldt dat hij te Rome in een ketel met kokende olie gedompeld werd, en er gezonder en welgedaner uitkwam dan hij er was ingegaan.
Doch ook zijn Evangelie zelf verschilt veel van de andere. Mattheüs begint alsof hij schreef over een mens: "Het boek van het geslacht van Jezus Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham;" Lucas begint met het priesterschap van Zacharias; Marcus met de profetie van Malachias (Maleachi) en Isaïas (Jesaja). De eerste heeft als symbool het voorkomen van een mens wegens de geslachtslijst; de tweede dat van een kalf, wegens het priesterschap; de derde dat van een leeuw, wegens "de stem van de roepende in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt zijn paden recht." Onze Johannes echter vliegt als een adelaar omhoog, en komt tot de Vader zelf, zeggende: "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wilt u een reactie achterlaten? Dat kan alleen met een (fictieve) naam. Anonieme reacties worden niet geaccepteerd. Ik behoud mij het recht voor om reacties zonder opgaaf van reden te weigeren.